Nowy rok staje się szansą i pretekstem do wprowadzenia w swoim życiu zmian. Tak jak koniec każdego etapu w Twoim życiu, tak i koniec starego, a poczatek nowego roku może być dobrym momentem na podsumowanie swoich osiągnięć, tego co udało się zrealizować, a jakie aspekty Twojego życia powinny ulec zmienie. Z tego powodu ochoczo co roku wymyslasz nowe postanowienia, ale jak jest z ich faktyczną realizacją?

Nie ma nic złego w samodoskonaleniu, w stawianiu sobie wyzwań i chęci polepszania swojego życia. Jednak często postanowienia noworoczne stawiane są pochopnie, pod wpływem emocji, a ich realizacja przeciąga się z roku na rok.

Musisz zdawać sobie sprawę, że jak każda porażka, także i postanowienie, które po raz kolejny spełzło na niczym może stać się przyczyną obniżenia Twojej samooceny i niechęci do podejmowania walki o kolejne cele.

Dlaczego tak trudno jest dotrzymać noworocznych postanowień?

Oto kilka podstawowych błędów, które popełnia się już na etapie ich formułowania.

Czy to rzeczywiście jest Twój cel?

Skoro przez kolejne pięć lat na Twojej liście widnieje to samo postanowienie, to ewidentny znak, że coś jest nie tak. Zastanów się dobrze, czy aby wyznaczony cel jest naprawdę Twoim celem. Być może jest to coś na czym bardziej zależy Twoim bliskim niż Tobie? Może otoczenie wywiera na Ciebie presję, podczas gdy Ty tak naprawdę nie chcesz niczego zmieniać?

Zweryfikuj co chcesz osiągnać i co Cię do tego motywuje. Czy chcesz rzucić palenie dlatego, że zaczynasz odczuwać skutkie zdrowotne nałogu, wydajesz na papierosy za dużo pieniędzy, a może nie chcesz dawać złego przykładu swoim dzieciom? Niezależnie od tego z jakich pobudek chcesz podjąć jakieś działanie, to ważne jest uświadomienie sobie dlaczego chcesz to zrobić. Bez wytworzenia odpowiednio silnej motywacji osiągnięcie celu jest bardzo trudne i wiąże się z frustracją i zagubieniem, a często powrotem do złych nawyków, nawet po upływie dłuższego czasu i pozornym początkowym sukcesie.

Nowy rok nowy/nowa ja

Niektórzy zdają się mysleć, że wraz z wybiciem północy, niczym za dotknięciem czarodziejskiej różdżki, zmieni się nie tylko rok, ale również ich charakter, nawyki oraz cały świat za oknem. Niestety musimy Cię rozczarować. Jedyne co się zmienia to data, która wymaga wymiany kalendarza na nowy.

Gdy obudzisz się rano 1. stycznia wciąż będziesz tą samą osobą, z tymi samymi przyzwyczajeniami, czasem tymi samymi nałogami, całe Twoje otoczenie również nie ulegnie zmianie. Praca, rodzina, dom, znajomi – wszystko pozostanie takie jak 31. grudnia minionego roku (o ile w trakcie zabawy sylwestrowej, pod wpływem różnych czynników, nie poczynisz zbyt radykalnych kroków ku zmianie 😉 ).

Dlatego nie możesz liczyć na to, że skoro przez poprzednie kilkadziesięt lat nie udało Ci się zrobić nawet jednego przysiadu, zaraz 1. stycznia pobiegniesz w maratonie.

Uświadom sobie, że jeżeli chcesz w tym roku coś zmienić to musisz zmierzyć się ze swoimi wadami, problemami i złymi nawykami, całym bagażem doświadczeń. Podejdź do tego spokojnie. Uwierz w to, że stary/stara Ty także może coś poprawić, ulepszyć coś osiągnąć – nie musisz stawać się kimś innym – Ty to potrafisz!

Nic na siłę

Gdy na samą myśl o ćwiczeniach czujesz dreszcze, a na widok sałaty- mdłości , to trudno będzie Ci utrzymać formę i wprowadzić dobre nawyki żywieniowe.

Nie katuj się postanowieniami! Wprowadzając zmiany,musisz czerpać przyjemność już z samych starań. Twój mózg potrzebuje nagród, przyjemności – daj mu to! Podchodź do pracy nad sobą z dobrym humorem, radością, wynagradzaj sobie małe sukcesy. Zobaczysz, że wtedy dużo szybciej i łatwiej uda się osiągnąć cel. Nie utrwalisz nowych nawyków, jeżeli bedą Ci się one kojarzyć z trudem, przykrościami i ogólną męczrnią.

Szukaj odpowiedniej dla siebie drogi. Jeżeli nie lubisz biegać to może taniec, joga, zumba, czy siłownia? Kochasz słodycze? Nie rezygnuj z nich całkowicie. Poszukaj przepisów na zdrowe łakocie.

Zakazy i nakazy nie działają

Zazwyczaj konstruując w głowie jakiekolwiek postanowienie używa się sformułowań w formie zakazów lub nakazów. Świetnymi przykąłdami są od jutra nie palę, nie jem słodyczy, muszę ćwiczyć.

A teraz zastanów się jakie uczucia wzbudzają w Tobie zakazy i nakazy? Niechęć, frustrację, złość. Z takim nastawieniem trudno o czerpanie przyjemności ze zbliżającej się zmiany.

Skoncentruj się na pozytywnych następstwach swoich postanowień. Zamiast zabraniać sobie palenia, zdecyduj o tym, że chcesz polepszyć swoje zdrowie, a eliminacja palenia jest do tego konieczna. Nie mów sobie od jutra się odchudzam – powiedz chcę zadbać o swoje zdrowie, czuć się lepiej, lepiej wyglądać.

Zmiana nastawienia pomoże Ci szczególnie w momentach kryzysowych, które z pewnością pojawią się na drodze do upragnionego celu.

Daj sobie więcej niż jedną szansę

Dużym błędem jest oddzielenie grubą kreską tego co bylo od tego co jest i będzie w nowym roku. Jeżeli składasz sobie postanowienie noworoczne, to nigdy nie zakładaj, ze teraz uda Ci się za pierwszym razem. Nie rezygnuj jeżeli w pierwszym tygodniu nie uda Ci się go zrealizować. Przecież rok ma 365 dni. Jeżeli liczysz na pozytywny rezultat pod koniec obecnego roku to wykorzystaj każdy dzień na to aby zbliżyć się do celu.

Wiele osób rezygnuje z postanowień już w połowie stycznia, zniechęceni niepowodzeniami pierwszych dni. Daj sobie czas, daj sobie kolejne szanse. Bądź dla siebie łaskawszy/łaskawsza. Tylko wytrwałość jest gwarantem sukcesu. Jeżeli po tygodniu ćwiczeń masz kryzys i kolejne dwa dni spędzisz zażerając się ciastkami przed telewizorem to nie znaczy, że nie możesz na trzeci dzień podnieść sie z kanapy i od nowa zacząć trenować.

Pamiętaj każdy dzień w roku jest dobry, aby coś zmienić na lepsze, nie tylko 1 stycznia.

„Wielkie rzeczy nie powstają w wyniku impulsu, a w wyniku poskładania małych rzeczy w jedną całość.”

– Vincent Van Gogh

Podsumowując…

Co zrobić, by wreszcie się udało?

1. uświadom sobie czego tak naprawdę chcesz, co jest faktycznym celem , jakie jest podłoże zmian, które chcesz wprowadzić.

2. Zbuduj w swojej głowie zdanie, które będzie opisywać daną zmianę. Nie w formie zakazu lub nakazu, ale zachęty do stworzenia czegoś nowego lub wprowadzenia czegoś pozytywnego do Twojego życia.

3. Postępuj małymi kroczkami. Zaplanuj kolejne etapy realizacji.

4. Nagradzaj się za małe sukcesy.

5. Nie zniechęcaj się przy pierwszym kryzysie. Pamiętaj, że tylko wytrwałość jest kluczem do utrwalenia nowego nawyku.

Początek każdego przyzwyczajenia jest jak niewidzialna nitka, ale za każdym razem, gdy powtarzamy czynność, dodajemy kolejne włókna, aż otrzymamy grubą linę, która nieodwracalnie połączy nasze myśli i działania.

– Orison Swett Marden

6. Zacznij już teraz!

Jutro to jedyny dzień w roku, który pociąga lenia.

– Jimmy Lyons


Abraham Maslow powiedział, że można czuć się winnym z powodu przeszłości, pełnym nadziei co do przyszłości, jednak działać można tylko teraz. Zarówno początek roku jak i każdy inny czas jest dobry, jeśli chcemy wprowadzić w swoje życie zmiany. Odkładanie na jutro nie działa, jutro będzie kolejne jutro i tak wciąż można odwlekać. Niezależnie czy to początek roku, miesiąca czy dnia warto działać, by za rok nie mieć ponownie tych samych postanowień.
Zgadzam się z autorką, aby każdego dnia wprowadzać choćby drobne rzeczy, zbliżające nas do realizacji celu. Fantastycznie jeśli jest on dla nas atrakcyjny, realizujący nasze wartości, jednak nie zapominajmy o ustalaniu daty jego realizacji. Szalenie ważna jest także wspomniana w artykule celebracja drobnych sukcesów na drodze do realizacji swoich postanowień. Pomaga to wprowadzić element frajdy i docenienia swoich starań. Życzę każdemu powodzenia w zmianie nawyków i stawaniu się lepszą wersją samego siebie. Do dzieła!

– Katarzyna Gac-Karelus
(Psycholog, Trener)

Dodaj komentarz

Bądź pierwszy!

avatar
  Subscribe  
Powiadom o